Sunday 25 October 2009

stitching to dye experiment I

Dit is mijn eerste experiment met het maken van een quilt (je) door het eerst te patchen en te stikken om het daarna pas te verven met Procion MX.

30cm x 30cm

Voor dit experiment zijn verschillende katoenen en zijde stoffen gebruikt.
Het is wel belangrijk om goed te documenteren welk stofje waar zit omdat je het achteraf echt niet meer zo goed weet. Ik vergat een foto te maken voor het verven en omdat ik het maar zozo had gedocumenteerd (ik onthield het wel en anders zag ik het wel...) moet ik nu een beetje gokken welke stof waar zit.
Mijn volgend experiment (no II in de maak) is zo goed gedocumenteerd dat ik daardoor heel klein moet schrijven, om het op het blaadje te krijgen. En ondanks dat kleine schrijven past het toch niet op het blaadje waardoor ik dan weer verwijzingen maak op de achterkant, wat het er niet duidelijker op maakt en ik straks weer niet weet welk stofje het is. Maar dit terzijde.

In ieder geval kun je de zijden stoffen er goed uithalen. Die zijn rood-achtig geworden.
Het is geen low-water immersion of high-water immersion, maar het is direct op de stof geverfd met printpasta en 'nat' zonder printpasta. Na de eerste keer was ik niet tevreden en heb ik het nog eens geverfd.


This is a first stitching to dye experiment: first finishing a quilt (patch, stitch) and afterwards dyeing it with Procion MX.
For this experiment, various silk and cotton fabrics were used.
It is important to properly document the fabrics because after dyeing you really can't see which one is which. I forgot to make a picture before dyeing and because I had documented it so-so (I thought I would know or could see which one was which ...), It needs a little guessing.
My next experiment (no II) is so well documented that I had to write very small to get it on
1 page. And because it still did not fit that page with (unreadable) small writing, I went further at the back, so I probably need a little guessing again. But never mind.
Any way, you can see the silk fabric very good. Those are the redish ones.
It is not a low-water immersion or high-water immersion, but it is dyed directly on the fabrics with print paste and
without (wet), both at the same time. After the first dye 'bath' I was not satisfied with the color so I dyed it twice.

2 comments:

  1. Ja je moet alles goed bij houden wat je doet, vaak schiet het erbij in, van high-water immersion heb ik nooit gehoord.Ik neem aan dat je nadat je alles geverfd hebt ook alles weer uit moet wassen?

    ReplyDelete
  2. High water immersion is verven met veel water (voor als je bijvoorbeeld een grote hoeveelheid stof wilt verven in een kleur).
    Na het verven moet het gewoon gespoeld en gewassen worden.

    ReplyDelete